10/9/06

Vallac i Sant Iscle (Vall d'Hostoles)

Proposem una caminada per la Vall d'Hostoles que ens acosta a un grapat de volcans i ens ofereix uns paisatges d'una de les parts de la Garrotxa menys concorregudes. El recorregut el trobareu descrit a la guia d'itineraris pedestres del Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa i està marcat sobre el terreny amb rètols del Parc amb el n. 19. Nosaltres, però, el recorrerem en sentit invers per a evitar algunes de les rampes més dures. També està marcat per Itinerànnia (rètols i marques de pintura groga). Els temps són aproximats.
Sant Feliu de Pallerols. Iniciem el recorregut al camping Vall d'Hostoles, a tocar de la piscina municipal, al NE del poble. El camping és un establiment senzill, molt verd i tranquil. Molt recomanable.
Prenem la pista que passa a pocs metres del camping remuntant la vall de Vallac.
Trencall [40 min] a la dreta que ens permet una variant fins al Puig Alder on hi ha un castell.
Volcà del Traiter (736 m) [1h]. El con volcànic, triple, queda a pocs minuts a l'esquerra del camí. Paga la pena enfilar-se fins al punt més alt (restes d'una masia) per a copçar el relleu característic del volcà, obert cap a la vall. Retornats al camí continuem la remuntant la vall passant per davant de les cases de La Codina i Penosa, després de la qual el camí s'estreta i, després d'un collet, s'enfila a la dreta per un alzinar cada cop més esclarissat, la carena de la Codina.
Coll de la Serrella [2h] som al punt més alt de la nostra ruta. Enfront tenim, a la dreta, la serra de Finestres i a l'esquerre els volcans de la Tuta i la Fontpobra que podem visitar (variants). En la cruilla de camins prenem el de l'esquerra cap a Can Tia, des de les runes de la casa o, poc més avall en diferents punts a la dreta podem accedir al cràter del volcà de Can Tià (850 m) [2h 20 min].

Tornem a la pista (encimentada) forta baixada en llaçades, cap a la vall de Sant Iscle. En sortir del bosc desseguida veurem el casalot de Mas Colltort (casa de colònies), que deixem enrere sense abandonar la pista principal (ara, asfaltada).

Sant Iscle de Colltort [2h 45 min], esglesiola del s. XVIII i allotjament rural. Continuem el nostre camí cap a la carretera C-63, que atravessem [3h 45 min] juntament amb el riu Brugent. Deixem a la dreta els indicadors que menen (variant) a Sant Miquel de Pineda (romànica, s XI) ja sobre la via verda Olot-Girona que prenem en direcció sud. A partir d'aquest punt el camí segueix més o menys paral·lel a la carretera i riu en direcció a Sant Feliu de Pallerols [4h 30min].

REFERÈNCIES:
Garrotxa. Zona Volcànica mapa 1:25000 Ed. Alpina.