23/6/08

Meranges - Puigpedrós - Engorgs

Ruta circular amb origen i final al refugi de Malniu que ens acosta a una de les zones més belles de l'alta muntanya ceretana.
INICI. Refugi de Malniu [2130 m], sobre Maranges, prenem el sender (GR 11) en sentit NW cap a l'estany sec, que voregem (per la dreta, entre el bosc, o a l'esquerra, pel rierol de desguàs) i ens enfilem per un prat lleugerament inclinat. 10 min. Rètol que ens indica el camí al cim del Puigpedrós (Campcardós, a les guies franceses), deixem el GR i prenem el camí al cim en forta pujada seguint torrenteres sovint eixutes que acaben en un ample coll Molleres del Puigpedrós, [2752 m] que ens ofereix vistes sobre el cim del Puigpedrós i, als seus peus, el circ dels Engorgs [1h]. Seguim el cordal, lleugerament a la dreta describint un ample arc que ens duu al Planell de Campcardós [1h 30 min]. A finals de primavera el camí esdevé erràtic al haver d'anar evitant grans bassals i clapes de neu toba tot buscant el millor camí cap al cim. Aquest és una mena de flam de blocs de granit al capdamunt del Campcardós de manera que els darrers minuts d'ascensió son una curta grimpada entre blocs. 2h 05 min Puigpedrós [2914 m], magnífic mirador. Iniciem el descens en direcció NW seguint l'aresta sobre el circ dels Engorgs (a la nostra esquerra) per un terreny pedregós que va guanyant pendent amb rapidesa cap a la Portella de Meranges [2633 m] [2h 35 min] estret coll de muntanya. Cal anar amb compte amb les congestes de neu al coll que solen formar crestes de vent que es mantenen fins a l'estiu. A la nostre dreta a la portella, el Roc Colom i més enllà el Peiraforca; nosaltres emprenem el descens cap al SW cap al torrent que baixa de la portella i per aquest fins al circ dels Engorgs, petit circ amb més d'una dotzena de petits llacs a l'entorn dels 2300 m. Seguim fins a trobar el refugi Folch i Girona (FEEC, lliure) [3h 15 min], malauradament sovint és força brut. En el refugi retrobem el GR-11 que prenem en sentit descendent, SE, per a retornar a Malniu [4h 50 min].

REFERÈNCIES:
Cerdanya. 1:25000 Ed. Alpina.