12/6/11

Cap de Boumort

Excursió per diferents ambients de Boumort; inclou trams per boscos, extensos prats, roquerams i tarteres amb ascensió als dos cims bessons que culminen la serra, amb àmplies vistes sobre les serres circundants.
L'itinerari comença i acaba al Refugi de Cuberes, únic allotjament a l'interior del Boumort, on us atendran d'allò més bé (obert de maig a octubre). S'hi pot arribar amb cotxe (4x4 o turisme alt) des de Taüs (Valls d'Aguilar, Alt Urgell) o Gerri de la Sal (Baix Pallars, Pallars Sobirà). Podeu trobar més indicacions a la web del refugi
Pujant per Matanegra
Tot el recorregut passa per una reserva de caça major, cal estar atents a la presència de caçadors i fer-se veure per a evitar desagradables ensurts. Per contra, serà fàcil tornar a casa havent vist algun cabirol o senglar als boscos, algun cèrvol als prats i algun isard pels roquerams. No els molesteu.
0h. Sortim del refugi per la pista d'accés.
5 min. Cruilla amb la pista que uneix Gerri (dreta, pista ) amb Taüs (esquerra, pista ) girem cap a Taüs, de seguida trobarem un corriol a la dreta que s'enfila pel bosc de l'Obaga de Matanegra (marques verdes i fites de pedres). El camí s'enfila ràpidament seguint un torrent generalment sec (SSE). Només ens separarem del torrent per evitar una paret de roca, el camí es desvia una mica a la dreta (esquerra hidrogràfica) per a pujar per un tram de bosc força dret. Salvat l'obstacle, les marques verdes (generalment cercles) ens conduiran de nou al torrent que seguirem fins al capdemunt.
1h 5 min Lo Pi sec. Desemboquem en una pista transversal, uns metres per sota de la carena del Solà de la Coma d'Orient. Recuperem l'alè gaudint de les vistes sobre les muntanyes de l'Urgell i Andorra. Prenem la pista a l'esquerra (E) en forta baixada que sembla dur-nos a dins d'un gran bassal.
Coll de la Basseta. Enfront, la ruta a seguir
1h 10 min Coll de la Basseta. La pista descriu una corba a la dreta, nosaltres mantenim la direcció abandonant la pista i rodejant la basseta i ens enfilem per una clariana entre el bosc fins a un ample prat carener (Prat d'Orient), torcem a la dreta (S) i continuem per un bosc de pi negre en suau pujada seguint la poc marcada carena. Sortim del bosc a un prat amb força arbres caiguts, guanyem el punt culminant del Roc dels 4 Alcaldes (1888 m) [1h 30 min] petita elevació destacada per ser límit entre l'Alt Urgell i els dos Pallars alhora que entre quatre municipis.

Roc dels quatre alcaldes
Deixem el cim seguint la carena fins arribar de nou a la pista que ve del coll de la Basseta al punt anomenat La Barrera, amb magnífiques vistes sobre la Vall de Cabó [1h 40 min] seguim uns metres per la pista fins a prendre una petita vall a l'esquerra que remontem, bé seguint el torrent o per alguns dels diversos senders sense arribar al cim del tossal (al començament de la pujada ens sorprén un Citroën mal aparcat) fins a superar un contrafort [2h 05 min] des d'on s'obre als nostres peus (SE) l'immens Prat Muntaner (1844 m). Davallem pel bosc primer i després per uns graons de roca fins arribar [2h 15 min] al prat que atravessarem seguint cap al SE per l'ample llom en direcció als cingles del Pou de Gel.

Prat Muntaner  i Cap del Pou de Gel
En arribar prop del final del prat ens desviem lleugerament a l'esquerra per trobar un senderó ben marcat amb fites que ens durà, serpentejant entre boixos per sota els cingles, de nord a sud. El camí, primer planer i emboscat, va aixecant-se decididament cap al final girant cap a l'oest i obrint-se a la Coma de Castells [2h 42 min] des d'on guanyarem el pas de la Creueta [2h 46 min]. En aquest punt, atravessem un filat per al bestiar i accedim a l'altiplà que envolta el cim. Tot i que podem traçar un rumb (NW), directe al cim, podem seguir primer el filat cap a l'oest fins a creuar la pista de Boumort i després, al nord, per aquesta fins al cim [3h 05 min] del Cap de Boumort [2077 m].

Sopresa al Cap de Boumort
Tot i que la llista de muntanyes que es divisen és ben gran, podem destacar les perspectives a l'est sobre el Cadí, Pedraforca i Port del Comte i al sudoest, sobre la serra de Carreu, amb el curiós perfil que dibuixa junt amb la serra de Carrànima i el Montsec amb les ferides que es marquen al pas de les dues Nogueres, la Pallaresa (a Tarradets) i la Ribagorçana (a Montrebei). Deixem el cim del Boumort en direcció NE cap al veí Pou de Gel d'idèntica alçada. El terreny que cal atravessar és un lapiaz que ens obliga a fer atenció per a no ensopegar. Si mantenim alçada vorejarem una evident dolina sense atravessar-la, i seguirem per la carena fins al cim del Cap del Pou de Gel (2077 m) [3h 17 min]. En aquest cas els pins ens limiten força les perspectives.

Si les condicions no són òptimes o anem amb persones poc habituades a la muntanya, el millor serà retornar al Prat Muntaner pel camí de pujada*.

Canal del Pou de Gel
Per a la resta, abandonem el replà superior de la serra per la cara nord en una còmoda baixada pel bosc fins arribar a una cinglera molt marcada. Un cop arribats al marge hi ha un sender que el ressegueix fins a trobar unes fites de pedra que marquen el punt d'inici de la canal [3h 30 min]. La canal està limitada per uns espadats verticals a la dreta i un bosquet a l'esquerra. Baixem fent ziga zagues pel centre de la canal fins a guanyar el bosquet, seguim pel límit entre bosc i tartera sense perdre de vista l'altre costat de la canal. A l'alçada dels darrers monòlits de la dreta atravessem la tartera en horitzontal. Els blocs ens insinuen dos passos accessibles que rebutjarem (la desgrimpada per l'altre banda, és perfectament evitable) resseguim el darrer dels blocs per sota i arribem al bosc que s'obre ja fora de la canal. Seguim en direcció est, baixem un petit grau i atravessem diversos trams de bosc i dues tarteres guiats per fites de pedra. El camí va perdent alçada gradualment fins que gira 90º a l'esquerra per a deixar-nos en el Part Muntaner [4h 15 min]**.

Flanqueig per la tartera
Pel retorn, prenem la pista que surt del prat en direcció nord (barrera), i en una hora aproximadament ens durà al coll de la Basseta i el paratge de lo Pi Sec [5h 15 min] on prendrem el sender per l'obaga de Matanegra (cercles verds) que, en un ràpid descens ens durà a la pista principal i al refugi [5h 35 min].

REFERÈNCIES:
M. Cortés. La serra del Boumort i muntanyes veïnes. Col.Azimut. n. 70. Cossetània Ed.
Serra de Boumort, Mapes Excursionistes 1:20000. Ed. Piolet
(*) Nosaltres hem fet dos cops el recorregut. El primer, anant i tornant per la Creueta, amb un nen de 6 anys. El segon, com descrivim, quan el nen tenia 9.
(**) El trajecte descrit correspon a l'excursió 7 i part de la 20 de la guia tot i que el trajecte de la canal nosaltres el vam fer en sentit descendent. De la diversa cartografia consultada, només la de Piolet que citem indica bé el perfil de la canal i el trajecte a seguir, ajuda imprescindible en cas de dubte.