1/11/09

Serra d'Ensija

Ruta circular, pot fer-se en una o dues jornades, segons convingui, ja que la ruta proposada pasa dos cops a prop d'un refugi guardat.
INICI. Pleta de la vila. Zona d'esbarjo, parc de neu i d'aventura en el municipi de Saldes, enfront del Pedraforca. S'hi arriba per una carretera asfaltada que arrenca al coll de la Trapa (entre Saldes i Gòsol). Iniciem la marxa a l'aparcament de la Pleta de la Vila seguint la carretera durant aproximadament un quilòmetre. 15 min. Font freda. Deixem la carretera i comencem la pujada, primer per un corriol al bosc, més endavant pel marge d'un torrent guanyant alçada amb rapidesa. 45 min Planella petita i, més endavant, planella gran. La pendent es suavitza momentàniament per dos cops. 1h 30 min voregem el clot d'Ensija sense perdre alçada. Aquesta zona de la serra defineix una ampla coma que s'aboca al torrent de llobateres, a l'esquerra de la nostra ruta de pujada. El refugi Delgado Úbeda és a 10 minuts a l'oest; parada obligada, més encara si volem fer nit. Seguim a l'esquerra (E) vorejant el torrent sense perdre alçada i poc a poc anem acostant-nos al marge oriental de la coma (2 h) i seguim pujant suament per l'ample carena en direcció E amb un filat pel bestiar a la nostra dreta. 2h 20 min Creu de Ferro (2294 m). Un discret munt de pedres i una senzilla creu formada amb els suports del filat ens adverteixen que som al cim. Reprenem el camí desfent-lo, ara en direcció W i SW. En comptes de tornar a la coma ens matenim a la carena. En arribar al Pla de Toses (2h 40 min) la carena torna a girar cap a l'oest, amb la vertiginosa costa de l'areny a l'esquerra i el pla d'Ensija i el refugi a la dreta.
 3h 45 min La Gallina Pelada (2317 m) cim culminant de la serralada. En cas de condicions no favorables (neu, mal temps...) el retorn el farem pel camí normal, passant pel refugi. En cas de condicions favorables podem acabar la travessa longitudinal de la serra seguint per l'estret cordal fins a la Roca Blanca (2889 m), 3h 55 min. Un corriol vertiginós davalla per la cara sud de l'esperó rocós i passant per un collet força aeri ens mena cap a la tartera que forma l'extrem occidental de la serra. La baixada és ràpida, entre el marge del bosc i la cinglera i ens porta a uns prats, el Portet (5 h) on prenem una pista, a la dreta (marcada inicialment com a GR) ens retorna a la carretera (6 h) i a la Pleta de la Vila (6h 10 min), final de la nosta ruta.