4/11/12

Ametlla-Ampolla

Per  variar després de tantes muntanyes baixem arran de mar per a  recòrrer un interessant tram del litoral, corresponent a l'etapa 29 del GR-92 (sender del Mediterrani), entre les poblacions de l'Ametlla de Mar i l'Ampolla, totes dues enllaçades per servei de ferrocarril de RENFE.

INICI. Estació de RENFE de l'Ametlla de Mar. Sortim de l'estació ens dirigim cap al port a enllaçar amb el GR-92 que travessa la població arran de mar.

8 min. Plaça del canó, al port. Prenem el GR tot seguint el litoral. Passada la llotja del peix el camí s'enlaira per sortir del port i, un cop superat, segueix per un corriol arran de l'aigua.

30 min. Platja del Bon Capó. Passem per la platja, entre l'aigua i l'hotel.

40 min. L'Estany. Hem de rodejar terra endins aquest bonic port natural. Per avançar menys de 50 m hem de fer quasi un quilòmetre de volta. Passada la patja de l'estany, el camí principal gira uns metres terra endins (a la dreta), nosaltres seguim per la costa per un corriol ben marcat fins una taula informativa dels combats navals que van tenir lloc en aquestes aigües durant la primera guerra mundial (les marques de GR són poc clares en aquest tram).
1h 5 min. Seguint per la costa trobem les restes d'una bateria de costa, ara museitzada. Després de la visita seguim en direcció sud pel corriol del costat de mar, uns metres més endavant enllacem amb el camí que abans hem deixat, ara les marques de GR tornen a ser ben visibles.

1h 25 min. Platja de Santes Creus. Tot i que en aguns plànols la línia de costa apareix tallada pel torrent fa anys que visitem aquesta platja i sempre hem trobat una barra de sorra que uneix les dues ribes. Passem per aquest pont de sorra entre la llacuna i el mar. A sobre la platja, invisible des d'aquesta, hi ha un camping ben equipat. El camí segueix sempre arran de mar, és el tram més ben preservat del recorregut, les úniques cases són de pedra local, gairebé mimètiques amb l'entorn (L'Higalgo). Travessem la cala de l'estany podrit, a les roques de la banda sud, quan reben les onades, formen un curiós bufador.

2h 15 min. Punta de l'Àliga. Aqui vam descansar una estona. Fins i tot al novembre, si fa bo i l'aigua és calma, paga la pena refrescar-se al mar. Seguim el nostre camí vorejant aquest cap, entre margallons i llestiscles. El sender, baixa i puja diversos cops, seguint la línia de les fites de domini públic (MOPU), alguns camins ben fresats tiren cap a terra, nosaltres seguim el corriol que baixa a deixar-nos a la platja, al peu de l'illot, en una petita cala. Sortim de la cala per unes escales que remunten el roqueram per a tornar a baixar al cap de poc a nivell del mar. Aquí les marques no sempre són evidents però, pujant i baixant per les roques salvem aquest petit laberint fins arribar de nou a la sorra.
3h 15 min. Cala de l'Àliga. La tranquilitat dura poc, al bell mig de la cala reprenem les marques de GR que ens aixequen per damunt del penyasegat de la Punta dels Pins en un trajecte força aeri. Superat aquest tram el sender desemboca en una cruilla de pistes: a la dreta, en pujada, en duu a un carrer asfaltat (amb marques de GR) i paral·lel a la via del tren. A l'esquerra, també amb marques de GR, el camí ens duu a una petita cala destrossada pels murs de contenció dels desguassos de la via del tren.
3h 30 min. Cala Moros. El pas per aquesta cala és ben breu, ens enfilem pels murs de la riera canalitzada i tot seguit el camí ens torna a dur per damunt dels penyasegats, a uns 30 m per damunt de l'aigua. El sender, emboscat, puja a una estreta terrassa amb ullastres on comencem a trobar senyals tapats grollerament amb pintura blanca i fletxes que ens menen enrere, cap a l'interior. Si optem per seguir-les, desembocarem al carrer asfaltat i la via del tren, si optem per seguir la costa el sender baixa fins a trobar les primeres cases de Perelló Mar, a la Platja de la Dolç del Me, a partir d'aquí esdevé impossible saber quins pegots blancs amaguen fites i quins no. La resistència és inútil i acabem, com no, al maleït carrer. Sembla que hi ha gent als que això del domini públic i del dret de pas els fa nosa.

3h 55 min Carrer. Seguim el carrer, resignats. El traçat segueix en part l'antic traçat del ferrocarril i acaba un quilòmetre més enllà, on entrem a la urbanització de Cap Roig, ja en el terme de l'Ampolla.
Prenem el primer carrer en direcció est i arribem a la costa a la platja

4h 15 min Platja de La Buena, retrobem les fites del GR. El camí ens obsequia amb un petit tram emboscats abans de baixar a la platja de Pinyana, que atravessem per enfilar-nos un cop més a les roques. Aquest cop avancem vorejant un hotel. Des d'aquesta part del camí podem veure ja el poble de l'Ampolla. Abans haurem de salvar una darrera cala, la coquetona cala Maria, i un nou cap de roques, d'un sorprenent color vermell abans d'entrar als carrers de L'Ampolla.

5h 10 min L'Ampolla.  Accedim al centre del poble per la Cala de les Avellanes. Arribem al port i girem a la dreta per passar per sota la via del tren i accedir a l'estació de RENFE, final de la nostra caminada.

NOTA:
Els temps consignats són temps totals, sense descomptar parades. El temps de caminada efectiva fou de 4h 25 min