7/3/11

Tossa Pelada amb raquetes

Ascensió al cim més septentrional del massís del Port del Comte amb raquetes. La major part del recorregut transita pel domini de l'estació d'esquí nòrdic de Tuixent-La Vansa, una zona controlada i on els allaus són rars. Tot i amb això cal tenir present consultar el risc d'allaus per a les zones altes.
Ric d'allaus a la zona de la ressenya
L'excursió comença a l'estació de Tuixent-La Vansa on cal pagar el forfaid i es poden llogar raquetes. Des de les mateixes instal·lacions de la estació [1926 m] prenem el camí per a raquetes del tallafocs que seguirem tot dret. La pujada és forta i directa però, amb l'estació oberta, la neu trepitjada facilitarà l'habituació a les raquetes als que no en tinguin prou costum. Durant la pujada atravessarem tres pistes transversals.
Clots de Rebost [2000 m] final de tallafocs, després de travessar la tercera pista transversal prenem un sender en el bosc lleugerament a l'esquerra. L'itinerari és ben marcat amb senyals blaus i grocs, el camí a seguir és sempre entre les marques d'un i altre color. Rodegem una enclotada per l'esquerra i seguim pujant pel bosc.

Clots de Rebost
Prat Llong, cabana i Tossa Pelada
Sortint del bosc
Serreta [2100 m] zona de bosc esclarissat en un replà. Davallem uns metres a l'ample Prat Llong [1h], amb una cabana uns cent metres a la dreta.
Enfront s'aixeca el Pinar, un bosc força més costerut que el sector anterior i que culmina amb la Tossa Pelada mentre que a l'esquerra hi ha una zona més pobre en vegetació (l'Arderic) que baixa des del Tossal de l'Estivella ben reconeixible pels remuntadors de Port del Comte. La pujada directa pel bosc del Pinar és més dura però més directa que la volta per l'Arderic alhora que evitem una zona amb major risc d'allaus. Seguim doncs pel marge esquerre del bosc del Pinar, en curtes zigaz-agues, esense entrar a la fondalada de l'Arderic, sempre a la nostre esquerra. Unes marques de pintura morada ens ajudaran a mantenir el rumb.
Panorama des de la carena
Tossa Pelada, al fons el Pedró

A la sortida del bosc seguirem a la dreta per a guanyar el collet previ al cim. Podem fer-ho, guanyant el cordal més o menys directament o pujar en diagonal sense arribar a la carena fins al final. Les condicions de vent i l'estat de la neu ens farà més fàcil una o altra opció.
Un cop a la carena [1h 45 min], pujarem directament al cim evitant desviar-nos al sud on hi ha un clot on es poden formar crestes de vent i podriem tenir algun petit ensurt (els Pedruscalls).
Tossa Pelada [1h 55 min] [2379 m], ample i arrodonit cim, amb magnífiques vistes sobre les serres circundants en especial al nord (Cadí) i a l'est (Pedraforca, Serra del Verd). Podem continuar la nostra sortida coronant el cim més alt de la zona, el Pedró dels Quatre Batlles hi arribarem en uns 20 minuts més.
La tornada la farem pel mateix camí, seguint els nostres propis rastres a la neu, després les marques violeta als arbres fins al Prat Llong, les marques blau i groc fins al tallafoc i per aquest fins al punt de partida en poc més d'una hora.