31/3/10

Taga i Puig Sestela

Ruta circular amb ascensió a dos cims destacats del prepirineu del Ripollès. El lloc d'origen i final és accessible amb transport públic tot i que llavors caldria allagar-la una jornada.

INICI Ermita de Santa Magdalena de Pardines, en el barri de Puigsac.
Prenem la pista que puja des de l'ermita en direcció SE i al cap d'uns dos-cents metres torcem a la dreta per un camí de terra que va amunt, en direcció S (senyalitzat: Coll de Pal, Taga). El camí serpenteja entre prats. [15 min] bifurcació, totes dues branques marcades amb fites de color groc, prendre el de l'esquerra, la pujada en fa més dreta. Seguim les fites grogues que menen a Coll de Pal. Uns metres més a munt el sender marcat abandona la pista principal i segueix per prats, a l'esquerra d'un filat per bestiar. Després de passar un pas entre boixos arribem a un nou prat (Pla Bardina), amb una bosquina de boioxos a la dreta. [35 m].
Sense entrar al bosc ens enfilem entre els boixos fins un nou prat (Pla de Sinan) que seguirem, carena amunt cap al S,  guanyant alçada de forma gradual (Pla de la Llagona) fins a la proximitat de la portella d'Ogassa on diferents senders van coincidint  en direcció al cim del Taga, ben visible a la dreta (creu blanca). [2 h] Portella d'Ogassa; el sender, ben marcat, segueix paral·lel a la línia de carena, sense coronar-la, cap a l'E, atravessa una estreta coma i arriba al contrafort del cim [2 h 15 min] que en durà en forta pujada al cim [2h 35 min].
Taga (2038 m), recordeu que el cim és al vèrtex geodèsic (cilindre de ciment) molts excursionistes acaben l'ascensió al peu de la creu que hi ha uns metres més avall. Des del cim es gaudeix d'una àmplia vista que posa a prova els nostres coneixements de geografia.  Destaquen especialment els cims de la zona de Núria (des dels Lladres fins el Gra de Fajol).
Davallem del cim pel cami per on hem pujat uns minuts abans fins a la portella d'Ogassa (aquest cop, seguint la carena) [3 h]. Comencem a pujar de nou, ara cap al Puig Sestela, tot seguint el cordal, sense allunyar-nos del filat, ara a un costat, ara a l'altre segons ens convingui; en la nostra pujada per la carena alternarem zones rocalloses amb altres de replans herbats i es farà marcadament més estreta a mesura que avancem. Tot i que les fites (grogues) estan espaiades i el camí no sempre és ben marcat, no és difícil mantenir la nostra ruta tot seguint la carena cap a l'E i amb la vista al nostre objectiu, ben visible pel túmul cilíndric que hi ha al cim que el distingeix de diversos cims menors que l'envolten.
[3h 50 min] Puig s'Estela (2013 m) Tot i que menys conegut que el Taga, no te res a envejar el seu bessó. L'ascensió és, amb diferència, més entretinguda de la del Taga, força més monòtona. Les vistes són semblants, perdem la perspectiva sobre la vall del Rigat, per contra, guanyem vistes sobre la plana garrotxina, l'estany de Banyoles i, en dies clars, el mar.
Per continuar la ruta, seguirem el traçat de la carena en direcció ENE, reforçat amb fites grogues, cap al Coll de Pal [4h 15 min], sense arribar al punt més baix del coll el camí, ara ben marcat, gira fortament a l'esquerra i va davallant en direcció W, per sota el tarter que cau del cim del Puig s'Estela.
[4 h 45 min] Pla del Gorg. Amplia zona de mulleres que seguirem pel sender, aixecats sobre el pla per evitar les zones entollades. El sender ens acosta a una pista al marge de la qual, en un collet, hi ha un orri (cabana) ben visible, tot i que podriem seguir la pista que ens tornaria al lloc d'inici, nosaltres deixem la pista per un sender a l'esquerra al coll, poc abans de la cabana, sempre cap a l'W. Després de travessar un rierol [5h 35 min] el camí va fent-se més ben marcat, i aviat trobarem les fites grogues que ens retornaran a la pista on va començar la nostra ruta.
[6h 20 min] Santa Magdalena de Puigsac.

REFERÈNCIES:
FEEC 100 cims: Taga amb raquetes
Taga-Serra Cavallera-Sant Amand. Ed. Alpina. 1:25000
TRANSPORT:
Barcelona-Ribes de Freser amb RENFE, després caminant per la carretera entre Ribes i Pardines, ja a la vista del poble en un revolt a l'esquerra, sortir per un camí encimentat a la dreta que baixa cap al riu (Puigsac, Vilaró, Camping Pardines). Possibilitat d'allotjar-se al camping.