8/8/11

Cavalls del Vent

Després de l'èxit de la ruta circular al Pallars i Aran al 2011 ens varem proposar fer en família la volta a les serres de Cadí i Moixeró, la ruta coneguda com Cavalls del Vent, 8 refugis en una setmana.
La ruta està perfectament descrita al lloc web de Cavalls del Vent, Les facilitats per a reservar on-line els refugis, el cost moderat de la inscripció i l'aplicació dels descomptes als federats ens va animar, aquest cop, a participar de forma oficial

DIA 1: LLUÍS ESTASEN - GRESOLET
Des de la zona de Barcelona no cal perdre un dia en aproximar-se. Viatge en cotxe, dinar a Saldes, recollida del material i primer trajecte es pot fer còmodament en una mateixa jornada.

1 h 30 min   Refugi Gresolet

DIA 2: GRESOLET - SANT JORDI
Etapa llarga i dura, quan tot just escalfavem motors, passa per terrenys molt variats que van des de la fageda de l'obaga de Gresolet fins a les roques dels empedrats, ja arribant al final de l'etapa. A prop del bullidor de la llet varem fer una llarga pausa i és que la canalla agraeix disposar de temps per a un bany al riu.

1 h 30 min  Coll de Bena
3 h             aturada per al bany
3 h 30 min  Els Empedrats
5 h             Refugi Sant Jordi

DIA 3: SANT JORDI - REBOST
En cap altra etapa s'és tan conscient del que s'avança pas a pas. La baixada fins a Grèixer és agradable. Es passa per sota de l'autovia que mena al túnel del Cadí i tot seguit es va guanyant alçada fins al refugi del Rebost. En arribar, busques Grèixer i la carretera i el desnivell fa fredar. Si busques on ha començat la jornada, ni ho veus. Des d'aquí sembla com si qualsevol repte és a l'abast, pas a pas.
2 h 30 min   Grèixer
4 h              Refugi Rebost

DIA 4: REBOST - NIU DE L'ÀLIGA

Si hagués de recomanar saltar-me algun refugi, triaria aquest sense dubtar-ho. El dormitori, brut i poc ventilat, la manca d'aigua, un sol lavabo i WC a compartir amb turistes i passavolants.... Només el menjar passa d'acceptable. Si a més t'enganxa mal temps al cim, no et queda ni el recurs del paisatge. Aquí vam fer dos cims fora de ruta: els Rocs de Canells [2257 m] sobre la collada de Comafloriu i coll de Pal i la Tossa d'Alp [2536 m], a quatre passes del refugi.

2 h               Collada de Comafloriu
2 h 20 min    Rocs de Canells
3 h 30 min    Refugi Niu de l'Àliga

DIA 5: NIU DE L'ÀLIGA - SERRAT DE LES ESPOSES
Del cel a la vall, d'un extrem a l'altre, el serrat és el refugi més acollidor de tota la ruta. El camí és llarg però no massa dur i passa per un dels sostres de la ruta, el Penyes Altes del Moixeró. Després, no val fer dreceres, el descens és ràpid i el terreny és prou accidentat com per a que una marrada ens allargui la jornada diverses hores. Cal seguir les fites i no badar. El camí acaba, després d'una pronunciada i relliscosa baixada, en l'avetosa de Riu on fàcilment podrem trobar fruites del bosc i bolets.
1 h 20 min   Coll de Jou
2 h 20 min   Penyes Altes
3 h 50 min   Refugi Serrat de les Esposes

DIA 6: SERRAT DE LES ESPOSES - CORTALS D'INGLA
Per què serà que el sisè dia de ruta sempre agafem mal temps? Els dies precedents diversos companys ocasionals d'aventura ens animaven a saltar-nos Cortals. On aneu amb una etapa tan curta? Un cop al Serrat ho varem tenir clar, el color del capvespre anunciava pluja per l'endemà i vam agrair molt poder passar la major part del dia davant de la llar de foc, llegint o jugant a cartes. També va haver temps per a collir maduixes amb els que la guarda ens va fer un batut de mida familiar.
1 h 30 min   Refugi Cortals d'Ingla

DIA 7: CORTALS D'INGLA - PRAT D'AGUILÓ
De tornada a la carena vem gaudir de les millors vistes de la ruta, ara amb el Berguedà als peus, ara amb la Cerdanya. Als boscos ceretans, entre els cavalls, més endavant, sota del Coll de Tancalaporta un estol d'isards va provocar una esllavissada de pedres sobre el camí que vam evitar pels pèls. El refugi està en un dels llocs més fotogènics del Cadí. Cada segon del capvespre, cada segon del matí ofereix noves excuses per a fotografiar.
4 h              Refugi Prat d'Aguiló

DIA 8: PRAT D'AGUILÓ - ESTASEN
La jornada comença amb una dura pujada cap al pas dels Gosolans. Nosaltres no ens varem acontentar amb fer el coll i vam fer una marrada a l'est per a pujar el Comabona, sostre de la nostra ruta. Des d'aquí, per un pedregar sense fi i rodejats de cabirols, vam anar a trobar el sender de baixada que ens menaria al coll de la Bena i al refugi Lluís Estasen, final de la nostra ruta.