6/2/11

El Puig d'Agulles

Petita travessa per les muntanyes del massís de l'Ordal unint dos miradors privilegiats sobre el Baix Llobregat, Penedès,Vallès i Anoia. Concretament ens mourem dins del terme de Corbera de Llobregat, municipi on s'hi pot arribar mitjançant transport públic [AUTOCORB].
Puig d'Agulles, nevat
Comencem la ruta al veïnat de l'Amunt. Es pot arribar caminant des del nucli de Corbera de Baix remuntant la riera cap al WSW fins a l'ermita de Sant  Ponç i des d'aquí, al Nord, fins a l'Amunt. El dies no festius, de dilluns a dissabte, podem optar per les línies verda i groga del transport urbà de Corbera.

Un cop a l'Amunt pugem pels carrers de la urbanització de Can Rigol, pel carrer del mateix nom fins a trobar el  sender de petit recorregut [PR 156-3, marques groc-blanc] cap a l'extrem NW del sector que, després d'un tram de bosc en pujada lleugera arriba a la part alta de la urbanització de Can Armengol. Seguim pujant pel carrer de Les Arts atravessant la urbanització fins entrar de nou al bosc, de fet una bosquina amb petits pinets. El camí puja per un pedruscall força erosionat per acció de les motos fins que s'eixample en una corba a la dreta on deixarem el camí i prenem un corriol a l'esquerra que puja primer al sud, més endavant a l'oest fins a desembocar de nou a la pista principal [18 min] a pocs metres d'un collet.
Collet de Portell [20 min] [567 m] un pal senyalitzador ens indica el camí a seguir, a l'esquerra. La pista puja, primer moderadament (sobre terra) fins a un segon coll i senyal des d'on el camí es fa més costerut (i encimentat) fins l'entrada al recinte del radar metereològic de l'AEM que culmina la muntanya. Un breu corriol a la dreta del tancat ens mena en un minut al cim del Puig d'Agulles [30 min] [653 m]. Al cim, a part del vèrtex geodèsic i les antenes, hi ha una post de guaita, sense torre, en forma de barraca de fusta. Les vistes s'este en per damunt de les muntanyes de l'Ordal (carretera N-340 i pedreres), la plana als peus de Montserrat i el delta del Llobregat.

Lloc de Guaita al Puig d'Agulles i muntanyes de l'Ordal
Des del cim, desfarem el camí fins al collet del portell i, deixant a la dreta el sender per on hem pujat seguirem per la pista. En direcció E, seguint el cordal, s'aixeca un morral rocallós que rodejarem fins arribar al puig de la Creu de l'Aregall, al capdamunt de la urbanització del mateix nom. Podem identificar el destí de la nostra caminada per la presència d'una torre de guaita metàlica.
Perspectiva de la ruta.
En primer terme la pista carenera,
en segon terme Puig de Corbera, que rodejarem per l'esquerra i
al fons, a la dreta, el cim de la Creu de l'Aregall
Al curs del nostre camí ens mantindrem en el camí principal deixant successivament dos trencalls senyalitzats que duen cap a Can Ollé i Gelida i, més endavant, diversos caminois de terra, sense senyalització, a una i altra banda [60 min] . La pista inicial, un cop deixa de planejar esdevé un carrer asfaltat que puja cap a la urbanització de El Safari. El carrer principal descriu una àmplia corba a l'esquerra, rodejant el punt més alt de la serra (Puig de Corbera), i després a la dreta per anar a trobar un collet. [1h 15 min] Som en una petita rotonda rodejada de xalets. En aquesta zona gaudim de magnífiques vistes sobre les valls de l'Anoia i Llobregat i la serra de Montserrat. Prenem el camí que, enfront, ens manté sobre la carena. Seguim el carrer principal, en baixada, fins que just després d'un xalet [1h 20 min] trobem a la dreta un carrer sense asfaltar però amb cairells de vorera, prenem aquest camí que, primer en pujada i després planeja, endinsant-se al bosc. Uns dos-cents metres més endavant el camí es troba amb un altre que ens arriba per la dreta, sense arribar a encreuar-se els dos camins es separen immediatament, canviem de camí sense canviar el sentit de la marxa. El nou camí serpenteja, ara en pla, ara en pujada, fins una bifurcació molt clara, al peu d'una torre elèctrica, on totes dues branques baixen de forma decidida, prenem el camí de l'esquerra. Ben aviat apareixeran algunes cases, nosaltres seguim baixem amb les tanques posteriors de les cases a la nostra dreta per un sender a cops poc evident. El sender desemboca a la carretera de Corbera a Gelida, a pocs metres del Coll de l'Aregall.
[1h 50 min] Coll de l'Aregall. Prenem la carretera fins a coronar el coll (dreta) i tot seguit l'abandonem per l'esquerra, pel primer carrer de la urbanització de la Creu de l'Aregall. Seguim els carrer Camí de la Creu de l'Aregall i Osona que ens durà fins sense pèrdua fins al cim.
Martorell i Montserrat des de la Creu de l'Aregall

Creu de l'Aregall [2h 05 min] [548 m] magnífiques vistes sobre el Vallès Occidental i la vall del Llobregat. Des d'aquest punt podem retornar al punt d'origen retornant a la carretera BV-2425 i des del coll baixar per la carretera fins a l'Amunt. Podem evitar part del tram de carretera prenent pel carrer Europa (parada bus "sol ixent") i el carrer de la Unió, tot plegat seguint el trajecte de la línia 4 del bus local fins a l'Amunt [2h 45 min].

Alternativament, des de la Creu podem prendre els carrers de la urbanització: tornar al Camí de la Creu, que prenem cap a l'esquerra, després el llarg i sinuós carrer Eucaliptus que ens menarà fins al nucli de Corbera de dalt on podem prendre l'autobús cap a Barcelona.

1. L’excursió és molt txula però és una mica més llarga del que es comenta (jo diria que són 4 hores mínim de cotxe a cotxe). Està força ben explicada però voldria aclarir que allà on diu: “El nou camí serpenteja, ara en pla, ara en pujada, fins una bifurcació molt clara en la que totes dues branques baixen de forma decidida, prenem el de l'esquerra”, cal arribar fins una torre eléctrica i és allà on es troba la bifurcació. Abans trobareu un parell de bifurcacions més que són clares però no correctes.
    Un cop arribeu a la creu de l’Aragall (on està físicament la creu) penseu que teniu ben bé uns 5 km fins al cotxe (si l’heu deixat a l’Amunt) si aneu caminant per la carretera. Nosaltres no vam trobar el camí alternatiu per les urbanitzacions que es menciona. Per tant, teniu en compte que el final no acaba d’estar massa ben resolt i es fa feixuc perquè ja estàs un xic cansat.
    Potser la millor opció és agafar el bus que es menciona (línia 4- cal mirar si hi ha servei en cap de setmana) o bé fer ganxo a la carretera des del coll fins a un trencant on hi ha un cartell que indica “L’Amunt”. Des d’allà teniu 1.5 km a peu fins l’Amunt.