17/7/10

Casa de l'Obac - Collet Estret

Excursió circular amb origen i final a la Casa de l'Obac, on hi ha una de les seus informatives del Parc de Sant Llorenç i l'Obac.
Arribem al punt d'origen de la nostra excursió per la carretera de Terrassa a Castellbell i el Vilar (B-122). La Casa de l'Obac és a tocar de la carretera, km 10, sobre el coll de l'Obac i disposa d'una zona d'aparcament perfectament senyalitzada.
[0h] Des de la Casa Nova [667 m] prenem, al seu darrera, el camí senyalitzat que porta a la Casa Vella, runes d'una antiga masia d'origen medieval que va ser abandonada al s. XVIII en construir la Casa Nova. Després de visitar les runes seguim el mateix camí que abandonem tot seguit prenent un petit corriol descendent que ens acosta a un pou de gel (veure les explicacions sobre el seu us i el de les carboneres en plafons informatius). Acabada la visita reprenem la marxa per unes escales (NE) que ens retornen al cami que haviem deixat i que de seguida ens deixen en un petit esperó rocós. Girem a la dreta seguint els senyals que indiquen Font de la Portella, al cap d'uns minuts tonrem a trobar-nos en un segon collet rocós des d'on tenim àmplies vistes cap a les roques més característiques de la zona: el Paller de Tot l'Any (enfront) i Castellsapera (a la dreta). El collet és rematat, a la nostra esquerra, pera un monòlit de roca vermellosa (Turó Roig, 661 m) tornem a girar a la dreta seguint als senyals cap a la font. En aquest moment l'entorn vegetal canvia fortament, deixem la bosquina amb pins i alzines i entrem en un bosquet més atapeït amb alzines, boixos, algun grèvol... fins al peu d'uns plàtans on l'espai s'eixampla per deixar lloc a banda i banda del camí la Font de la Portella i la seva bassa de desguàs [25 min].

Un cop refrescats i carregats d'aigua seguim el camí que arrenca des de la bassa mantenint més o menys alçada. El sender va serpentejant pel bosquet que s'arrapa al cingle fins una bifurcació, el sender d'enfront seguirà cap a Mura, nosaltres prenem el de la dreta que remunta la Canal del Llop (marques blau/vermell) en direcció al Collet Estret. Els trams de pujada es van succeint per dins del bosc sense cap altra referència que el propi sender i alguna marca de pintura, sempre en direccions que van del NE a E i amb llaçades estretes quan la pujada és més dreta. En un sol moment la coberta vegetal s'obre i ens permet prendre referències sobre el paisatge, des d'aquesta clariana (en realitat un tram de roca, sense arbres) s'apareix al nostre davant el coll pugem decididament a la nostra esquerra per el tram de conglomerats (fites de pedres) per a endinsar-nos de nou al bosc per a descriure diverses llaçades que ens duen al Collet Estret [1h 40 min]. Al Coll Estret el nostre camí desemboca en el vell camiral que segueix la carena de l'Obac. Ens desviem uns metres per aquest camí en direcció nord (dreta) fins un punt on gaudim de perspectiva sobre la carena que porta a Coll d'Estenalles i els cims del Montcau i Sant Llorenç. En aquest sentit, en poc més de cinquanta metres trobaríem (dreta) el camí que puja des de la Barata (Matadepera i carretera BV-1221) i el que (esquerre) ens duu a Castellsapera i La Mata (veure el nostre circuit per la zona). Reprenem la marxa en direcció SW de nou per dins del bosc, immediatament el camí sembla dividir-se, prenem la branca de la dreta, oberta entre roques. El fresquívol tram dins de l'alzinar ens durarà ben poc doncs el camí s'obre al marge del cingle [900 m] [1h 50 min] deixant-nos a la nostra dreta bones panoràmiques de Montserrat i, al darrera, del Castellsapera. Som, ara si, al punt més alt de la nostra ruta. El tram de carena i descobert acaba en una ample corba a la dreta. En aquest punt podem abandonar el camí que ens convida a entrar al bosc i remuntar un petit sender per a seguir camí cap a la Torre de l'Obac on una pista en forta baixada a la dreta ens portaria cap al punt d'origen (variant).

Nosaltres prenem el camí del bosc (fletxes carbasses) que va seguint, pel capdamunt, l'intinerari d'anada. Uns metres més endavant el camí s'obre en un bosquet, Tossal de l'Àliga, on hi ha, a la nostra dreta un nou pou de glaç (molt millor conservat que l'anterior) [2h].  Continuem pel mateix camí en direcció SW seguint la carena, primer pel bosc, més tard per una zona de roca, més pelada on hi ha una torre de guaita, Turó de la Mamella [807 m] [2h 10 min] a partir d'aquest punt la baixada es fa més ràpida fins arribar a la pista que baixa des de la Torre de l'Obac [2h 35 min] (marques vermell-verd) que prenem en sentit descendent fins al punt d'origen de la nostra excursió [2h 45 min].

REFERÈNCIES
Editorial Alpina E-25 Sant Llorenç del Munt i l'Obac 1:25000
E GRAU. Camins i Fonts del parc natural de Sant Llorenç del Munt i l'Obac. Diputació de Barcelona (1992)