13/7/10

Carlit

Circuit clàssic pel conjunt de llacs que hi ha al peu del Carlit amb ascensió al cim. Prenem com a base el refugi CAF de Les Bulloses [2005 m] on podem arribar des de Montlluís per la carretera que travessa el bosc de Barrés (al juliol i agost, de 7 a 19h cal deixar el cotxe a l'inici de la ruta i prendre un autobús-llençadora).
[0h] Sortim del xalet-refugi i ens dirigim a la presa de Les Bulloses que creuem arribant al peu de l'Hotel de les Bones Hores. Entre la presa i l'hotel deixem, a la dreta, l'itinerari senyalitzat cap a Camporells i Puig Peric, un cop superat el front de l'hotel trobem l'inici de la ruta senyalitzada: Bucle dels Llacs del Carlit i Carlit [10 min].
Prenem el camí senyalitzat amb fites grogues, l'itinerari és marcat amb profussió, qualsevol petit braç del camí és senyalat amb l'aspa de pas barrat; cal esforçar-se molt per a perdre's. El camí serpenteja entre entre un blocs de granit i pins negres fins al límit del bosc on apareix una primera mullera [40 min] i poc més enllà, els dos primers llacs Comassa [2162 m] i, de seguida, l'estany Sec [2160 m] [45 min].
El camí torça lleugerament al nord enfilant-se entre els llacs per un llom que finalment davalla cap al rec que uneix els estanys de Vallell i Llong que travessem per un pontet de fusta. Ara el camí gira clarament cap a l'est i s'enfila amb decisió, al front la primera vista directa del cim [1h 05 min]. En enfilem a un replà herbós per damunt de l'estany Sobirà, aquí el camí que hem seguit fins ara gira abruptament a la dreta per continuar el circuit dels llacs. Al front, un munt de pedres bloquejant l'itinerari, una aspa groga i un eloqüent rètol ens recorda que entrem a una zona d'"accès difficile, réservé aux randonneurs avertis" [1h 30 min].
Afrontem l'ascensió, de seguida deixem els prats alpins per entrar en un món de pedra, el sender, si la neu no l'amaga, és clarament visible amb ajut de marques de pintura vermella. S'aixeca decididament cap a un replà on arribarem després de creuar un rierol darrer punt per avituallar-se d'aigua abans del cim). Som al fons d'una cubeta formada pels contraforts sud i est del Carlit, al fons de la cubeta, al nostre costat, un petit estany, gelat fins a ben entrat l'estiu; som a 2598 m [2h 20 min]
Reprenem l'ascensió en direcció a l'aresta que baixa del cim fins on som. Després d'un primer tram i un abric per a bivac, la traça es bifurca a un i altre costat de l'aresta, totes dues branques es reuneixen més endavant en un replà herbós a mitja aresta. La branca de l'esquerra és més aèria i té passos de II i III, en la de la dreta no cal l'ajuda de les mans.

Després del replà el sender continua per l'aresta (II) [3h] i després a la dreta d'aquesta en direcció al coll entre els dos cims, ja en un costerut sender que ens duu fins al coll entre els dos cims, el de l'esquerra és el veritable cim del Carlit [2921 m] [3h 15 min].
La perspectiva s'estèn per les muntanyes de l'alta Arièja, orient d'Andorra, Cerdanya... als peus, el Llac de Llanós.
El descens el fem pel mateix camí fins a trobar el sender dels llacs (marques grogues) que prenem a l'esquerra per a tancar el cercle tot visitant els estanys de Sobirans [4h 30 min], Trebens [4h 40 min], Gombau i Castellà [4h 45 min], Dugues [4h 55 min] i Viver [5h 15 min], on entrem de nou al bosc per on continuarem el descens, sempre guiats per les marques grogues, fins a la presa de les Bulloses i el Refugi CAF [5h 45 min].

REFERÈNCIES:
J JOLFRE. Randonnées vers les Lacs & Sommets Pyrénées. Rando editions. Ibos 2006