18/9/05

Castell de la Popa

Excursió entre els castells de Sant Martí de Centelles i  Castellcir. Descrivim el trajecte longitudinal, de Centelles a Castellcir (o Castellterçol) però pot fer-se el trajecte entre els dos castells des de qualsevol dels dos extrems en trajecte d'anada i tornada.
Centelles, des de l'extrem SW del poble es pren la carretera C1413 (C1413b) en direcció a Sant Feliu de Codines. [1h 15 min] Sant Martí de Centelles. Abandonem la carretera en arribar al poblet i prenem el camí que s'enfila en direcció N al costat de l'eglésia. El camí s'enfila per un tram de bosc sobre roques de conglomerat, més amunt el sender, ben marcat, passa per un tram força aeri i arriba a un bosquet d'alzines en fort pendent. Ajudant-nos amb els troncs progressem fins un collet emboscat entre blocs de roca [1h 35 min]. Un corriol a la nostra dreta (E) ens condueix al castell de Sant Martí [1h 40]. Cal anar amb compte amb els estimballs en bona part del perímetre del castell.
Continuem el camí retornant al collet [1h 45 min], on prenem un sender que neix entre boixos a l'est del petit replà. Seguim el camí emboscat cap a l'W fins a desembocar en una ample pista que seguirem amunt fins a la masia de Can Rovira de Cerdans [2h] en arribar al peu de l'edifici de la masia prenem la pista que passa arrambada a l'edifici a la seva esquerra i seguirem pujant encara uns metres més fins dues bifurcacions consecutives. Prenem primer el camí de la dreta i tot seguit el de l'esquerra, abandonant la pista principal. Estem en un camí que torça cap a l'W baixant suament, primer per unes terrasses herbades, més endavant serpenteja per un bosquet, en poca estona podrem veure el nostre proper objectu, al front a l'esquerra. Continuem el camí fins arribar a un tram pedregós en franca pujada, rematat per un prat. Un cop al prat, girem a l'esquerra cap a la base del castell de Castellcir [2h 40 min]
Desseguida comprendrem d'on li ve el mal nom "La Popa". Tot i que es pot rodejar parcialment per tots dos costats la pujada és a la dreta [W] on un  sender al peu del castells ens condueix fins a les escales d'accés al castell. La vista des de la "proa" del castell és digne d'una bona pausa. En direcció SW, lleugerament enlairat veurem el poblet de Castellcir, final de la nostra ruta.
Per continuar el camí ens caldrà desfer el camí fins al prat al peu de la "popa" on prenem un camí en direcció N. El camí descriu un ampli arc NE-E, passant al peu d'una masia abandonada (Ca l'Antoja [3h]), des d'aquí el camí continua en clara davallada, primer entre boscos esclarissats, després entre prats per a bestiar fins atravessar una riera, anirem seguint el camí principal en direcció a Castellcir on arribarem després d'un últim tram en pujada, des de Castellcir [3h 45 min] tindrem la darrera visió sobre el castell, que ha anat canviant d'apecte segons giràvem al seu entorn.
Els diumenges a la tarda hi ha un servei d'autobús a Castellterçol, si no podem prendre'l caldrà afegir uns tres quilòmetres addicionals per a arribar a aquest poble [4h 30].

TRANSPORT:
Hi ha servei de ferrocarril a Centelles (RENFE) i d'Autobusos (SAGALÉS) a Catellterçol. De Castellterçol a Castellcir hi ha un servei d'autobusos (un per sentit a la setmana, els festius, en el moment de redactar la ressenya).
 REFERÈNCIES:
Cingles de Bertí. 1:25000 Ed. Alpina.
A Aragon et al. Caminant per Catalunya. 1. Montserrat, Sant Llorenç del Munt, Cingles de Bertí i de Gallifa. Enciclopèdia Catalana. 1994.