25/6/10

Toés-Carançà-Núria

Travessa d'alta muntanya de dues jornades de durada amb dos sectors clarament diferenciats: les gorges del Carançà en què remuntem quasi 1000 metres de desnivell amb l'aigua i el bosc com a companys i el del circ de Carançà 800 metres més de desnivell en un trajecte alpí on el protagonisme és de la roca i la neu (fins a ben entrat l'estiu). Els dos extrems de la ruta són accessibles amb transport públic però cal quadrar els horaris de tres línies: RENFE, TER-SCNF i FGC-Cremallera.

DIA 1: L'itinerari comença a l'aparcament públic de Toés (Thues) on deixarem el vehicle i a tocar de l'estació Thues-Carança, si és que hem optat pel tren. Podem triar començar en pla, sota el pont del ferrocarril, per la riba dreta del riu (E), o passar el pont en el propi aparcament per a prendre un sender costerut que ens durà fins el camí de cornisa, a la riba hidrogràficament esquerra (W). Nosaltres triem aquesta segona, més espectacular.
Després d'una remuntada al costat de la conducció hidroelèctrica un túnel ens porta al primer tram del camí de cornisa [30 min], excavat a la paret vertical del congost. Un cable fixat a la paret ens dóna seguretat per a recórrer aquest estret camí suspès sobre l'abisme. El tram de cornisa acaba a la cambra d'aigua [1h] on es fa la captació per a la central.
A partir d'aquest punt el camí alterna trams serpentejant entre blocs de pedra a una i altra riba amb trams de palanques fixats a la roca. Diversos ponts penjants ens permetran passar d'una riba a l'altre. Palanca a palanca el camí ens durà sempre riu amunt, sempre a prop del riu., el camí s'eixampla per una estona.
Un cop acabat el tram de palanques el camí continua per la riba hidrogràfica esquerra per un frondós bosc d'avellaners [2h] guanyant alçada progressivament fins a una clariana on hi ha una cruïlla [3h 45 min]. El camí de la dreta gira cap a Toés, enfilant-se per la carena cap al refugi de Donapà. Prenem el de l'esquerra, manté alçada remuntant el riu cap a la part alta de la vall, cada cop més ample fins al Ras de Carançà [4h 15 min] on podrem pernoctar, bé al refugi guardat o acampats al seu voltant.

DIA 2: Reprenem el camí sempre a prop del riu; primer pel prat, després pel bosc i més tard per sobre el límit del bosc, novament per prats [1h]. El camí voreja diverses mulleres  (per la dreta) i petits estanys (per l'esquerra) fins al Llac de les Truites [2h 30].

Rodegem el llac per la dreta, remuntant les roques fins un replà on el camí es divideix, a l'oest al coll de cap de porc i a l'est cap a l'alta vall de Carançà, sender que prenem remuntant per blocs de granit fins al Llac Negre [3h 30 min], al peu del pic de l'infern; deixem el llac a l'esquerre i pugem fortament, grimpant a estones fins al Llac Blau [4h], en una cubeta glacial sota el Pic de la Vaca, flanquegem el llac gelat per la dreta, sobre una pala de neu a prou distància per evitar ensurts i remuntem la riba SW a buscar el coll de Carançà [4h 30 min]. L'ample coll acull un petit estany, glaçat fins ben entrat l'estiu. Des del coll la vista s'estén pel circ que acabem de remuntar i, al sud, la vall de la Coma de Vaca. El cordal dels pics de la Fossa del Gegant, els dels Arques, Fontnegra i Torreneules ens separa de la Vall de Núria. Seguim la divisòria d'aigües [GR-11] cap al SW fins al coll de Noucreus [4h 50], continuem pel GR fins al coll de Noufonts [5h 20 min] on el GR gira al S per la coma de Noufonts i ens duu a Núria [6h 30 min].

REFERÈNCIES:
NUET, J. Núria - Puigmal - Cambradase. Guia d'excursions i travessies. Pub. de l'Abadia de Montserrat. 1999
EDITORIAL RANDO. n. 8. Cerdagne-Capcir. 1:50000
EDITORIAL ALPINA. Puigmal, Vall de Núria, Ulldeter. Guia i mapa topogràfic 1:25000