7/12/15

3 jornades a la Garrotxa

Hi ha espectacles únics a la natura que no et pots perdre: la sortida del sol, la posta, una lluna plena, la caiguda de les fulles dels roures, faigs i aurons...  Aquesta tardor hem recorregut diverses zones de caducifolis per a veure els jocs de colors, diverses a terres garrotxines. Un cap de setmana a la Garrotxa és una oportunitat excel·lent per a carregar-nos de grocs, vermells i ocres. Us presentem una proposta de tres excursions que nosaltres hem fet aquesta tardor en un mateix cap de setmana. Per assolir els nostres objectius vam llogar una cabana en un càmping a prop de la Fageda d'en Jordà (veieu l'enllaç a la pàgina "Preparant la ruta" d'aquest bloc).

JORNADA 1. EL MONT.
Vam preparar la sortida a partir de dues referències, les publicades a Pujades.net i a Excursions Muntanyenques. La boira ens va acabar decidint per fer la primera doncs els itineraris amb millors panoràmiques tenien poc sentit dins el núvol.
Distància: 9,7 km
Temps: 3h 20min
Desnivell positiu: 786 m

APROXIMACIÓ Arribem a Beuda des de l'autovia A26 (Eix Pirinenc) i la carretera GI-5234. Travessem el petit nucli i seguim per la carretera asfaltada cap a Segueró i Maià de Montcal. Abans de fer un quilòmetre i després d'uns revolts esquerra-dreta trobem una cruïlla amb una pista (a Ca n'Oliveras) amb espai prou ample per aparcar diversos cotxes. Aquest serà el punt d'inici i final de la nostra ruta.

[00h; 352 m] Comencem reculant uns 170 metres per la carretera i prenem un camí fressat a mà dreta marcat com "El Castellot" (marques vermelles i triangles de color lila). [3 min; 363 m] A la primera cruilla prenem la branca de la dreta, en lleugera baixada, que ens porta a la riera de Capellada que anirem seguint amunt sempre darrere les marques de color lila cap al castellot. [11 min: 415 m] Desemboquem en un camí més gran, prenem la branca de l'esquerra, senyalitzada, cap al castellot. [14 min; 427 m] Nova cruïlla al bosc, prenem el camí de l'esquerra (sempre seguint marques lila). [25 min; 530 m] Arribats a un collet dins del bosc, abandonem el sender i prenem un corriol a mà esquerra que ens duu en tres o quatre minuts a El Castellot [28 min; 551 m] som entre les runes del castell de Beuda (s XI-XII). Paga la pena accedir al recinte per a, des de les muralles, gaudir de les vistes sobre la plana als nostres peus.
Retornem al collet per a reprendre el camí, primer en baixada per a, immediatament, emprendre una decidida ascensió cap a Sous fites de pintura vermella s'intercalen amb els triangles lila. [39 min; 597 m] cruïlla, per la dreta ens arriba un camí, és el que havíem bandejat abans per anar al Castellot, les marques lila segueixen avall. Nosaltres continuem pujant per un camí evident fitat amb pedres. [57 min; 739 m] el camí es fa força dret, unes corretges i una corda ens proporcionen ajuda per a remuntar aquesta part del camí. [1h 15 min; 849 m] desemboquem al pla de Sous, som davant de les runes de l'impressionant monestir de Sant Llorenç del Mont (foto). Parem el crono per a fer una breu visita, bé s'ho val.
Retrobem el camí sobre la part alta del monestir (angle W) i seguim les fites de pedra a dins del bosc, travessem la carretera asfaltada al Mont i seguim amunt pel sender.
[1h 20 min; 894 m] Bifurcació de senders, les fites de pintura menen a la dreta, les de pedra a l'esquerra. Tan se val, potser és més còmode pujar per l'esquerra (terreny més ferm) seguint les fites de pedra i baixar seguint les marques de pintura. [1h 30 min; 962 m] Coll de les sorreres, pal indicador. El camí gira a la dreta (N), a partir d'aquí va a buscar la carretera, que segueix uns metres fins una corba a l'esquerra on abandonem l'asfalt seguint el corriol senyalitzat que passa a la vessant nord, per tornar a trobar-nos la carretera ja a l'entrada del recinte del santuari. [1h 50 min; 1105 m] Santuari del Mont (foto).
Parem el cronòmetre, hi ha qui voldrà fer una foto i baixar (¿?), qui preferirà visitar el Santuari o qui, milord encara voldrà dinar o, fins i tot, dormir a l'hostatgeria [972 193 074 i rcuriareial@gmail.com]. Sigui quan sigui que decidiu tornar, la baixada la iniciem sobre les nostres passes fins arribar a Sous [2h 20 min; 849 m], passat el monestir seguim uns 800 m carretera avall (SE) cap als cingles i font de la pastora i encara una mica més fins a trobar un corriol a mà dreta [2h 30 min: 800 m] marcat amb senyals de PR (groc i blanc) que ens durà fins el punt d'inici on hem deixat el cotxe [3h 20 min: 352 m]

JORNADA 2. BESTRECÀ PER LA CRESTA DEL GALL I HORTMOIER
Hi ha diverses ressenyes que parlen del Bestrecà però la que ens va sembler més atractiva va ser la que publica el bloc d'Excursions Muntanyenques. Intentarem completar la informació, fonamentalment fotogràfica, amb una descripció de l'itinerari i les dades sobre el temps invertit.
Algunes recomanacions abans de posar-s'hi. Descarteu-la si es preveu mal temps. Carregueu bé d'aigua i crema solar. És una excursió ideal per aquells dies de temps brillant que ens regalen els mesos freds a casa nostra. Tot i que el recorregut pot classificar-se com un II/II+ en algun punt pot ser d'ajuda una corda per a que els menys intrèpids salvin algun pas d'aspecte més aeri. Nosaltres, que sempre duem una corda, unes cintes, uns quants mosquetons i un rappel·lador la varem usar en un pas.
Distància: 14,6 km
Temps: 7h 27min
Desnivell positiu: 887 m

APROXIMACIÓ Arribem a Oix per la carretera GIV-5221 que hi arriba des de la N-260z al quilòmetre 76,4 a tocar del pont sobre el Fluvià. Un cop a Oix seguim en direcció Beget (E), passarem al costat del castell d'Oix i, aproximadament als 700 m des d'Oix trobarem un trencall a mà dreta cap a Can Pei, Mare de Déu d'Escales i Hortmoier. Seguim la pista segons ens permeti el seu estat i el nostre vehicle, trobarem diversos petits plans a una i altra banda per aparcar. Nosaltres, sense 4x4 i amb força fang al camí no vam fer poc més d'un quilòmetre de pista.

[0h; 372 m] Camí d'Hortmoier prenem el camí en direcció est al costat de la riera d'Oix, passarem pel Pont Trencat [0h 15 min; 346 m] i tot seguit, el sender que duu cap al santuari de Mare de Déu d'Escales que deixem a la dreta. Seguim pel camí principal que comença una pujada marcada en direcció nord. Entrem en un estret que forma la riera de Beget en aquest punt. Tenim a la nostra dreta El Ferran i a l'esquerra la serra de Romagueres i la Cresta del Gall. [0h 25 min; 381 m] Grau d'Escales. En el punt més estret del pas unes fites de pedra ens marquen l'inici de la cresta deixem la pista i ens enfilem per l'estret sender. Al cap de pocs minuts ja és evident a la nostra dreta la paret de roca que haurem de superar allà on puguem per guanyar la cresta. [1h 5 min; 544 m] Cresta del Gall (fotos) a partir d'aquí caldrà anar superant els diferents obstacles ara grimpant per la pròpia cresta, ara flanquejant per un costat o l'altre. És una progressió lenta i entretinguda. A la dreta, l'amagada vall d'Hortmoier, als peus del Comanegra, ens va descobrint els seus racons a vista d'ocell.
[3h 25 min; 926 m] Cresta de Bestrecà. En un canvi gradual hem anat deixant el contacte amb la roca per endinsar-nos en una bosquina d'alzines nanes. Hem deixat la cresta del Gall i entrem a la cresta del Bestrecà. El camí segueix essent accidentat, amb contínues pujades i baixades però no tant aeri, des d'algun punt alt podrem albirar el cim del Bestrecà, al final de la cresta. No val abaixar la guàrdia, per caminar en aquest terreny cal estar ben atent per no torçar-se un peu; nosaltres vam invertir una hora en cobrir el proper quilòmetre i mig, gairebé pla. [4h 30 min; 998 m] Camí d'Oix (foto) per l'esquerra ens arriba un sender ben fresat i senyalitzat amb pintura blava, és el camí que puja des de l'ermita de Sant Andreu, coll de Bestrecà i Oix. Nosaltres seguim en direcció oest però a partir d'aquest moment el camí és més còmode, ja som a prop del cim. [5h 00 min; 1056 m] Bestrecà

El cim és ocupat per les runes del castell homònim que haurem de travessar per arribar al vèrtex geodèsic. Després d'un breu descans per a fer un mos (des del cim no hi ha vistes doncs és tot ple d'alzines) reprenem el sender en direcció NW seguint fites de pedra i marques de pintura. El camí travessa una tartera de blocs petits per a endinsar-se seguidament en un alzinar de muntanya amb boixos. [5h 35 min; 873 m] Coll de Rabassa En aquest punt trobem una bifurcació, en sender de l'esquerra porta al Coll de Bestrecà i a Oix, nosaltres prenem la branca de la dreta endinsant-nos a la Vall d'Hortmoier. El camí baixa emboscat, és un camí tou i fàcil de fer que ens compensa de l'empatx de roca que ens hem pres [6h 00 min; 660 m] Feixanes, el paisatge s'obre en uns prats en terrasses i podem admirar els dos gegants contraforts del Comanegra, el Turó de'n Xa i el Tossal de Meians les parets dels quals semblen caure a plom sobre Hortmoier.
També podem admirar l'esmolada cresta d'on venim. Seguim baixant cap a Coll Joell [6h 20 min; 495 m] (foto) desemboquem a les runes d'una antiga casa als peus del camiral convertit avui en el GR-11. Travessarem els terrenys d'Hortmoier deixant a la nostra esquerra, a l'altre banda de la riera de Beget, un parell de cases habitades a l'entorn de l'església de Sant Miquel. El camí segueix en direcció est i, més endavant sud-est seguint la riera [6h 55 min; 365 m] Pont sobre la riera de Beget el GR-11 segueix a l'est, travessant la riera, en direcció a la casa del Samsó i Talaixà (refugi lliure), nosaltres seguim per la pista principal, deixant el GR i, pel pas dels Lliberals entrem de nou al Grau d'Escales [7h 5 min; 381 m] tancant el cercle. Ens queden uns pocs minuts per arribar on vam deixar el cotxe [7h 27 min; 372 m].

JORNADA 3. EL CROSCAT

L'excursió d'avui la comencem i acabem al nostre allotjament al càmping La Fageda. No hi ha, doncs, aproximació.

Distància: 8,8 km
Temps: 2h 20min
Desnivell positiu: 400 m

Sortim des de la porta del càmping [0h 00 min; 529 m]. i prenem la pista asfaltada que el rodeja allunyant-nos de la carretera GI-524/C-757 entre Olot i Santa Pau. A uns 200 m, just al límit del camping, a l'alçada dels contenidors de la brossa (esquerra, S) trobem a mà dreta un camí tancat [0h 3  min; 542 m] amb una cadena, és l'itinerari 1 del parc de la zona volcànica de la Garrotxa que seguirem en part endinsant-nos per una densa roureda. Arribem a una cruïlla [0h 8 min; 570 m] prenem el sender de l'esquerra, (E) senyalitzat, cap al Croscat fins a desembocar en una pista asfaltada [0h 18 min; 572 m] que seguim a l'esquerra (NE) passant per davant d'una empresa de vols amb globus. Al cap d'uns 300 m el paisatge emboscat s'obra, apareix el camí d'accés a La Pomareda (esquerra) i, enfront, un rètol que ens anuncia que entrem al paratge protegit del Croscat. Just en aquest punt, a mà dreta (SE) un corriol s'endinsa en el bosc, el seguim ben aviat el camí ressegueix paral·lel a la tanca de l'empresa dels globus aerostàtics fins que se'ns ofereix un corriol a mà esquerra (E) [0h 26 min; 600 m] que puja decididament fins un balcó sobre la pedrera de greda i tot seguit a les runes de l'antiga torre de telègraf que hi ha al cim del volcà [0h 51 min; 765 m].
Al peu de la torre un camí ben fresat ens retorna en tres llaçades a la base del volcà no sense oferir-nos la possibilitat d'acostar-nos als marges de la pedrera per a veure-la de prop (foto)
A la base del volcà defugim els senders més transitats i en prenem un que gira a l'oest dins del bosc per rodejar Can Xel i creuar la carretera GI-524 davant de Can Bastants, a l'antic agregat de Sant Miquel Sacot [1h 20 min; 610 m] acostar-nos a Can Formiga per a gaudir del contrast de colors que ofereixen prats, alzinar, fageda i roureda i enllaçar amb el camí que, venint de Can Xel, porta cap al GR-2 pels paratges de La Devesa (foto) i Cal Sastre resseguint la base del volcà del Puig de la Costa. La marrada per la plana pot ser tant llarga com ens plagui. Nosaltres, al trobar l'asfalt de la carretereta que va per la Fageda [1h 40 min; 570 m] vam girar nord un altre cop per, seguint els senders més transitats de la Fageda de'n Jordà, arribar fins a l'aparcament i centre d'informació de Can Serra [2h 05 min; 562 m] on trobarem l'inici i final de l'itinerari 1 que seguirem fins a la cruïlla on vam passar un parell d'hores abans i continuar per la roureda fins al punt d'origen al càmping [2h 20 min; 529 m] .