19/7/09

Valls de la Llosa i el Madriu

Recorregut circular al pirineu oriental de dos dies de durada.
DIA 1. Refugi de Cap de Rec (1960 m) sortim de la porta del refigi pel GR11.10 en direcció E fins al Coll de Salamí (15 min) on tenim dues opcions, seguir pel GR en direcció a Viliella (més curt però amb un descens força abrupte a la vall) o prendre el camí a l'esquerra en direcció a La Farga i La Llosa [sender 26, senyalitzat en groc]. Seguim endavant i descartarem els trencalls que menen, avall i reculant, de nou cap a Vilella i el que porta cap a la Tossa Plana, tot mantenint la direcció N (o NNE) cap a la Vall de la Llosa per un camí, ara corriol que en entrar a la vall emprén un sobtat descens fins als prats al peu de La Farga.
1h 45 min. Pont sobre el riu de la Llosa i, desseguida, runes de La Farga. Prenem la pista que segueix, riu amunt, la vall de la Llosa per la riba hidrogràfica esquerra [GR 107, marques vermell/blanc]. 2h 50 min. Prat Xiuxirà (2000 m). Espectacular prat entre boscos. 3h 10 min. Cabana dels Esparvers. Cruilla de GRs, deixem el GR107, que segueix en direcció nord i prenem el GR 11 en direcció W en constant ascensió. 4h 50 min. Pla de Vallcivera. Darrer replà abans de superar el Port. Seguim en direcció W pel GR 11.
5h 30 min. Port de Vallcivera. Entrem al comú d'Encamp, Andorra [GR 11]. 5h 50 min. Refugi de l'Estany de l'Illa. Refugi lliure, sota la resclosa. En aquest punt el GR 11 s'uneix al GR 7. 6h 20 min. Refugi de Riu dels Orris (lliure). De nova construcció entre el riu i el camí, a tocar de tots dos.
DIA 2. Sortim del refugi seguint el GR, paral·lel al riu. La vall s'obre ràpidament. 10 min. Pla de l'Ingla. En acabar el pla s'entra en un bosc de pi roig. Cal anar amb compte doncs les arrels i rocs al sender son constants. 45 min. Després d'un trajecte pel bosc s'arriba a una bifurcació: enfront, el GR 7 i 11, a l'esquerra l'alta ruta pirenàica, que prenem [senyals groc/vermell]. El camí atravessa el riu per un pontet que ens deixa al Prat de l'Estall. Després d'atravessar un parell de prats seguint les fites l camí comença a enfilar-se sobre un torrent cobert per blocs que ens aixeca sobre la vall fins el Collet de la Maiana (2h 30min) per on arribem a la vall de Perafita. 3h 10 min. Refugi de Perafita. En arrbar a aquest punt torcem a l'esquerra (S), el camí que recorre aquesta cubeta glaciar va enlairant-se progressivament cap al cordal fronterer. 4h 10 min. Coll de Sant Vicenç. Una ullada enrere ens oferirà una magnífica perspectiva del pirineu andorrà amb la coma de Perafita als peus. Tot seguit descandrem ràpidament sobre magres graves molt degradades fins arribar als estanys de la Pera.
4h 40 min. Refugi dels Estanys de la Pera. Des del refugi cal seguir el camí, perfectament senyalitzat que baixa, tallant repetidament la pista per a vehicles fins als prats de Pollineres, zona d'esbarjo a mig camí de les estacions hivernals d'Aranser i Lles. Prenem la pista a l'esquerra en direcció al refugi lliure del Pradell (6h) on deixem la pista prenent un sender pel bosc ben marcat amb pintura groga i senyals verticals de l'estació d'esquí. 6h 45 min. Cap de RecFinal de la ruta.
REFERÈNCIES:
El Mundo de los Pirineos, número especial junio 2009.