24/5/10

Cingles d'Aïats i Cabrera

Impressionant recorregut pel Collsacabra amb origen i final a Cantonigrós, és accessible amb transport públic gràcies al servei d'autobús entre Vic i Olot per la Salut (TEISA) dimarts, dimecres i dijous i entre Barcelona (Vic) i La Salut (SAGALÉS) els feiners i dissabtes.

Sortim des de Cantonigrós (bona panoràmica del nostre objectiu, Foto 1), en direcció nord cap a la carretera C-153 que prenem en direcció Vic. A un quilòmetre del centre del poble, just després de travessar un pont, abandonem la carretera per una pista, senyalitzada, a la nostra dreta que mena cap Aïats. Seguim el traçat principal en direcció NE desestimant els camins secundaris que duen a diferents masies, ben aviat apareix al davant la masia d'Aiats, el camí sembla deixar-la enrera per l'altra banda de la vall però una àmplia corba a la dreta (gual sobre la riera) ens condueix a la porta de la casa.
Rodegem la masia d'Aïats [30 min] i ens acostem al marge del bosc on un laberint de camins oberts pel bestiar ("fites" de llana als matolls) conflueixen en el camí de pujada als cingles. Seguim el camí ben marcat (fites blaves) primer entre una bosquina de boixos als que segueixen els roures. Un petit replà davant d'un morral de roca [1h] ens ofereix ocasió de recuperar l'alè, al darrera Cantonigrós (Foto 2) apareix minúscul als nostres peus. Rodegem l'obstacle per la dreta (marca groga en un faig, després segueixen les fites blaves) en una grimpada senzilla que ens porta a l'inici d'un tram de camí parcialment tallat a la roca (Foto 3). Retornats al bosc, remuntem entre faigs que fins a les runes de la casa del Pla d'Aïats [1h 15 min] (1290 m), en el llindar entre el bosc i el prat.
Som al Pla d'Aiats, un prat d'un quilòmetre de llarg per dos-cents metres d'ample, vorejat de bosc que ens amaga el paisatge més proper als cingles que ens rodegen  però no les vistes sobre altres muntanyes més altes: Les Agudes, Bellmunt, Ensija, Pedraforca, Moixeró, Puigmal, Canigó... el prat d'Aïats és creuat longitudinalment per un camí ben marcat que prenem en direcció nord. El camí continua dins la fageda i va baixant sense pèrdua (fites blau/vermell). Una única cruïlla, [1h 40 min] senyalitzada, ens permet recular cap a Cantonigros (esquerra) o seguir cap a Cabrera (enfront). Seguim en aquesta direcció fins arribar [1h 50 min] al Coll del Bram (1135 m) (Foto 4) l'estret camí emboscat s'obre sobtadament; deixem a la dreta la pista, apte per a vehicles, que aquí acaba en un aparcament i a l'esquerra un corriol que baixa cap al llogarret de Sant Julià de Cabrera i prenem un camí enfront que continua en unes escales que en forta pujada ens duen al cim de Cabrera [2h 5 min] (1308 m) (Foto 5) on hi ha el santuari de Santa Maria de Cabrera. Asseguts al peu del vèrtex geodèsic la vista a banda i banda, del Pedraforca al mar.

Recuperats de l'esforç de la pujada i després de gaudir del paisatge reprenem el camí per un estret pas de roca, força aeri, amb clavilles i un passamà. Estem a l'osca de Cabrera [2h 15 min](Foto 6); a partir d'aquí el camí està senyalitzat amb fites vermelles i grogues. Seguim el camí, estret però ben marcat entre bosquets de pins i faigs en suau descens fins a una cruilla dins la fageda. A partir d'aquest punt [2h 30 min] podem triar una baixada suau pel bosc (camí de la dreta, marques grogues) el camí, gens perdedor, ens duu fins el coll del Vidrier, a l'extrem nord de la serra on trobem la pista de Cantonigros a la Vola (a tocar del túnel de Bracons) que prenem a l'esquerra per a tornar al punt d'inici. Aquest cop nosaltres prenem el camí de l'esquerra (marques vermelles) que en forta baixada, ajudat amb clavilles sobre terreny rocallós i a cops vorejant el cingle ens porta a Sant Julià de Cabrera [2h 55 min]. Des de Sant Julià (Foto 7), font al peu d'uns pollancres, prenem la pista, perfectament indicada que en 6 quilòmetres ens torna a Cantonigrós [4h].