ANDORRA

Puig d'Escobes
No és el cim més alt, ni el més difícil de les muntanyes andorranes però per l'entorn presidint els estanys de Juclar, per la seva silueta clarament reconeixible des de lluny, per la boira que, venint des de l'Arièja l'envolta tot sovint donant-li un aspecte poc assequible, pel seu aspecte inexpugnable és una de les ascensions més preuades per als excursionistes que recòrren aquestes valls.
Deixem el cotxe al Pont de la Baladosa [1837 m], al fons de la Vall d'Incles (pas restringit i bus llençadora a l'estiu) i prenem el sender perfectament senyalitzat (marques grogues i, més endavant vermell-blanc de GR) fins al Refugi del Juclar [2291m. 1h 27 min]. Des del refugi, prenem el sender que voreja en alt la riba sud de l'Estany Primer de Juclar per a descendir, amb ajuda d'una sirga i serpentejant entre blocs fins a tocar l'aigua a prop del pas entre el Segon i Primer Estany [2279m. 1h 56 min], passem a l'altra riba i vorejant el segon llac ens aixequem en direcció a la Collada de Juclar [2432 m. 2h 35 min] on girem E a buscar el Coll de l'Alba [2512 m. 2h 52 min]. En aquest punt deixem les marques de pintura i seguim les fites de pedra que ens conduiran fins al cim. El sender avança entre blocs fins arribar a peu de la paret on el sender puja decidit serpentejant fins a tocar la cresta que seguirem sempre acompanyats de les fites fins arribar al Coll de Noé [2693 m. 3h 30 min].
Un cop coronat el coll, passem al costat d'Arièja on per un senderó mantenint cota o per la mateixa cresta anirem a buscar la base de l'Escobes [2680m. 3h 40 min] segons veiem el terreny (congestes de neu fins ben avançat l'estiu). Al coll trobarem un monòlit que rodejarem per la dreta per a passar seguidament cap a rodejar el cim per l'esquerra, el senderó ens durà fins a un collet [2696 m. 3h 45 min] on el senderó gira a W i ens porta decididament amunt fins a un petit replà. Ens queden uns 15 metres que salvarem per una senzilla grimpada per una petita canal fins arribar al cim. Un cop al cim d'Escobes [2737 m. 4h 5 min] avancem entre blocs fins a trobar un petita terrassa on trobarem la caixa amb el llibre de signatures.
Per la tornada farem el recorregut invers comprovant que, en baixada, la traça i les fites són molt més evidents.
Jornades: 1 Distància: 14,7 km Desnivell acumulat (+i-): 2167 m Temps invertit: 7 h 10 min

Pic de la Serrera
Acensió des de la vall de Ransol, passant pels refugis lliures de Meners i Coms de Jan.
Jornades: 1 Distància: 10,4 km Desnivell acumulat (+i-): 2038 m Temps invertit: 3 h 37 min

Tristània

Ascensió estival a un dels cims que marca el límit entre Andorra i Arièja. El recorregut no té gaire dificultat, la primera part, vorejant els llacs de Tristània és agradable i sense complicacions, tot fitat. Més endavant, el sender que puja des dels llacs al cim és força dret de manera que a la baixada la gent amb por a les alçades pot patir angoixa. Tot i això no es tracta d'un recorregut aeri. Les vistes des de la carena sobre l'Estany Forcat són un premi per l'esforç.
Jornades: 1 Distància: 7,25 km Desnivell acumulat (+i-): 1442 m Temps invertit: 3 h 25 min