ARAN

Bosc de Carlac
Agradable caminada per la frondosa fageda de Carlac, a Bausèn (Aran) seguint dos trams del camín reiau. El camí no té problemes d'orientació ni cap altre requisit tècnic. Només cal seguir el traçat evident i les indicacions. Alguns trams tenen un pendent pronunciat però en la seva majoria es de molt bon caminar. L'aspecte fantasmagòric del bosc es veu accetuat en dies de boira o plujosos.
Imprescindible visitar, al poc de sortir de Carlac, el cementiri de Teresa que ens evoca una bella història de dos joves, Sisco i Teresa, que van decidir viure plegats malgrat el mossen els va denegar el matrimoni per ser parents i no tenir diners per a pagar la dispensa eclesiàstica. Quan Teresa va morir per una pneumònia el mossèn es va negar a enterrar-la en sagrat doncs havia viscut en pecat. El poble va unir esforços i en un dia van bastir entre tots un petit cementiri, per una sola tomba que mai ha deixat de tenir flors.
Jornades: 1 Distància: 6,6 km Desnivell acumulat (+i-): 784 m Temps invertit: 2 h

Serra de Bedreda i Gòrges d'Ermèr
Recorregut circular per la capçalera de la Vall de Toran fins als límits del paratge de Liat amb recordatori continu al seu passat miner. L'anada la fem pel GR 211.3 seguint el Gotèr de Bedreda. Tornada pel GR 211 seguint les Gòrges d'Ermèr. La única dificultat del recorregut és pel fort desnivell doncs tot el camí és ben marcat.
Jornades: 1 Distància: 15,42 km Desnivell acumulat (+i-): 2606 m Temps invertit: 6 h 27 min

Mines de Liat
Visita al sorprenent paratge de Liat, farcit de runes i restes del seu passat miner al peu del gegantí Mauberme. A l'anada seguim un trajecte parcialment marcat com a GR suplementat amb marques de reflectant carbassa fins al refugi lliure de Liat. Per a la tornada, resseguim la serra d'Armèros, més o menys mantenint cota, però sense sender visible en la majoria del trajecte, entre congestes de neu (fins i tot a l'estiu) i nombrosos petits estanys i acabar en forta baixada al Còth de Varradòs, punt d'inici i final de la ruta.
Ho classifiquem com a difícil per la necessitat de saber orientar-se en el retorn, un recorregut de muntanya sense fites, senders, ni visibilitat sobre el punt final de la ruta.
Jo no en sé de geologia però salta a la vista que aquesta és una zona rica en elements a ressenyar. Per documentar-se, res millor que llegir a qui en sap.
Jornades: 1 Distància: 13,59 km Desnivell acumulat (+i-): 1214 m Temps invertit: 5 h 28 min

Tucs d’Arenho i Pincèla
Excursió a la Vall de Varradòs per ascendir a dos cims sense complicacions però que ofereixen àmplies panoràmiques sobre el Naut Aran.
Jornades: 1 Distància: 9,03 km Desnivell acumulat (+i-): 1098 m Temps invertit: 3 h 20 min

Des del mateix origen de les dues propostes anteriors, podem ascendir aquest imponent cim i completar la visita a les àrees mineres del nord de l’Aran. Sortim del Còth de Varradós cap al NE repetint el trajecte d’anada a Liat. En arribar a la plana del riu Unhola (Plan de Tor) la creuem per guanyar, sobre l’altra riba, la Pista de Liat per on accedim auna cruïlla senyalizada on prenem el camí al llac de Montoliu. Un cop al llac el rodegem en sentit de les agulles de rellotge passant pel Mauberme, pel Còth d’Urets (refugi lliure) i les mines d’Urets per a baixar de nou al llac i retornar pel mateix camí.
Jornades: 1 Distància: 19,86 km Desnivell acumulat (+i-): 2310 m Temps invertit: 7h 2 min (8 h 10 min totals)

Petita ruta circular que aprofita el camí històric del Pòrt de Vielha per arribar al cim homònim i torna a l’origen per l’estanh Redon (estació meteorològica) i la vall de Conangles.
A prop del coll trobarem un parell de búnquers de la línia P i cavitats excavades com a magatzem o refugi del personal que hauria de protegir contra una eventual invasió des del nord.
Jornades: 1 Distància: 14,49 km Desnivell acumulat (+i-): 2166 m Temps invertit: 5h (6h 53 min totals)

Cim que culmina la serra entre els circs de Saboredo i Colomèrs. Accessible des de qualsevol de les dues valls seguint el camí fresat entre els refugis de la ruta Carros de Foc. Un cop al coll cal superar una entretinguda cresta de blocs on l’ús de les mans és opcional.
Jornades: 1 Distància: 14,52 km Desnivell acumulat (+i-): 2026 m Temps invertit: 5h 45 min (6h 22 min totals)

Ascensió al Tuc de Marimanha des de l'aparcament de l'Orri al Pla de Beret.
El tuc de Marimanha tanca pel nord el circ de Bacivers. La majoria de les resenyes que hem trobat ressegueixen els successius estanys (més d'una dotzena) per anar a guanyar la carena i tot seguit, el cim. Vam seguir les fites fins a la collada dels estanys de Rosari, més endavant vam veure que hi havia una opció més senzilla. Un cop a la collada toca superar una cresta amb petit trams de grimpada, entretinguda si estàs preparat per aquests trajectes. Vam escollir la banda dreta (E) de la carena mentre que altres grups resseguien l’aresta.
[Sempre cal dur a la motxilla una corda, unes cintes i uns mosquetons...i cal saber-los usar. En aquest cas no ens van caldre però dóna molta tranquil.litat fer front a trams com aquests amb equipament per poder superar un malpàs.]
Passat el tram de cresteig arribem a un petit coll, just al peu del cim. En aquest punt trobem noves fites que marquen una pala herbosa molt dreta cap al circ de Bacivers. Seguim amunt aprofitant una canal ajaguda a la dreta del nostre trajecte que ens duu ens pocs minuts als cim. A la tornada, refem el camí fins al collet i seguim les fites cap al fons de la vall (realment la pujada hauria estat més fàcil per aquí però no hauriem gaudit del tram de grimpada). Un cop als estanys de dalt retrobem el sender que ens duu al punt de partida.
Jornades: 1 Distància: 11,91 km Desnivell acumulat (+i-): 1650 m Temps invertit: 6 h 13 min