RIBAGORÇA

La comarca més petita de Catalunya, només tres municipis, reuneix un bon nombre de cims, un grapat dels quals superen els 3000 m. Us en presentem unes quantes mostres de les nostres excusions per la zona. Mentre no puguem penjar els nostres propis tracks, enllacem els que hem usat com a referència tot i que les dades corresponen a les nostres pròpies caminades, dues referències pel preu d’una.

Tuc des Carants
Acensió per la vall de Sant Martí, passant pels estanys del Pessó. Completament senyalizada fins als llacs, a partir d’aquí cal buscar el millor trajecte ajudant-se per escadusseres fites de pedra. El cim ofereix unes àmplies vistes sobre les muntanyes del sector SO del Parc d’Aigüestortes.
Jornades: 1 Distància: 11,5 km Desnivell acumulat (+i-): 2252 m Temps invertit: 4 h 30 min (6 h totals).

L’Aüt
Si heu anat a Boí o Taüll, segur que heu vist aquesta impressionant muntanya, un quilòmetre vertical just sobre Erill la Vall. Les seves pronunciades rampes pel bosc ofereixen una seqüència florística completa: salzes, verns, avellaners, pins roigs, boixos, faigs, avets, pins negres… Les comes, poc transitades, us permetran creuar-vos amb isards i marmotes. L’accés final al cim, talment una escala, es puja i baixa sense necessitat de repenjar les mans.
Jornades: 1 Distància: 11,4 km Desnivell acumulat (+i-): 2289 m Temps invertit: 4 h 20 min. (6 h 59 min totals).

Deixem el cotxe a l’aparcament que hi ha a la carretera d’accés a l’estació de Boí-Taüll, al darrer revolt abans d’arribar-hi (1980 m). Prenem la pista que hi neix a la part exterior de la corba i la seguim fins a la collada de la Llobarçana i prenem la branca de l’esquerra (S) fins al barranc del Ginebrell. Des d’aquí seguirem amunt, per camins de peülla, ara per tartera, ara entre nerets, rodejant el cim del grallet i fins una collada sobre la coma de l’estany. Baixem al barranc i remuntem de front fins al coll de Comaportell i, un cop a la carena, la seguim a la dreta (O) fins al cim. El retorn el podem fer sobre les nostres passes però nosaltres ens hem desviat a buscar l’Estany de Durro. Des de l’alt sembla verd però és ben transparent. El voregem i peop del desguàs trobem unes poques fites que ens orienten el flanqueix alt, a peu de paret, per baixar al coll per un pedregar.
Anem a trobar la pista i refem el camí fins a la carretera.
Jornades: 1 Distància: 13,4 km Desnivell acumulat (+i-): 1335 m Temps invertit: 3 h 53 min. (5h 35 min totals)

Arrencant des de l’aparcament més alt de l’estació d’esquí de Boí-Taüll, ens enfilem per les seves pistes fins més enllà del port d’Erta (remuntador i cabana), per a continuar per sota la cresta nord del Cerví en un flanqueig per senders de peülla en una tartera molt inestable fins a trobar un esperó que baixa del cim prou ferm per enfilar-s’hi. La baixada, per un senderó evident a estones, creuem un camp de dolines i remuntem lleugerament fins al port d’Erta des d’on baixem per les pistes fins al punt d’inici.
Jornades: 1 Distància: 9,1 km Desnivell acumulat (+i-): 1523 m Temps invertit: 3 h 15 min. (5h 34 min totals)

Tot i que ens mourem en tot moment a territori Aranès (entre Vielha i Arties) bona part, la que correspon a Vielha, és a la conca de la Noguera Ribagorçana. Pugem des de l’aparcament situat sobre la boca sud del túnel de Vielha, seguint el GR11 en direcció E.
Un cop superades l’Escaleta de Rius, deixem el GR per a prendre el sender al Lac Redon. Voregem les instal.lacions metereològiques i remuntem cap al coret deth Lac Redon, baixem uns metres fins a un senderó a l’esquerra cap al cim.
Retornem per la banda del Lac de Rius, on retrobem el GR11 que seguim a la dreta S-O per tancar el cercle i retornar a l’origen.
Jornades: 1 Distància: 12,8 km Desnivell acumulat (+i-): 2118 m Temps invertit: 4 h 56 min. (6 h 49 min totals)